2008-10-27

tråååååkigt!


och här sitter jag och bara drar ut på eländet...
jag har en färdigstickad tröja på vardagsrumsbordet framför mig. men kruxet är att den ska sys ihop. några små sömmar i ärmarna och i sidorna. det sjuka är att den varit färdig i flera dagar. men jag gillar verkligen inte att sy ihop saker jag stickat. varför kan ingen uppfinna en enkel liten symaskin som i ett nafs monterar färdigstickade pryttlar.
i-landsproblem, kanske?
annat sy-och -sticka-tråkigt är...
  • att trä om symaskinen med annan färg på tråden.
  • att byta pressarfot.
  • när undertråden tar slut precis när man nästan är färdig.
  • att klippa bort små, små trådar från saker man sytt.
  • att sticka sig under naglarna på dom attans små knappnålarna.
  • att sprätta upp.
  • att lägga upp maskor på något man ska sticka
  • att tappa räkningen på maskorna när man är på 194 av 208 st.
  • att räkna om maskorna.
när man ändå gnäller...kommer någon på något mer?

7 kommentarer:

OttoPippi sa...

Jag vet:

Klippa bort muddrullåkanter från bandkantning!
Fästa overlocktrådar.
Tråckla.
Sy prototyper i fula tyger.
När det tar tid att klippa ut mönsterdelar.
Rita av mönster.

Och annat sånt vi skall prata om på torsdag :-) :-)

Lotta Sultan sa...

och ändå håller man på!

Anonym sa...

Jag tycker att det är tråkigt att rita av mönster och klippa ut tyger.
Sy ihop stickade delar är okej men att fästa etthundra sjuttioelva lösa trådar när man har många färgbyten är dödligt trist.
Nysta garnhärvor är trist.
/klockarbarn

Botilda sa...

Jag vet inte hur många saker jag stickat klart men inte orkat sy ihop. Det är verkligen tråkigt.

På min tråklista står också att plocka in och ut symaskinerna och strykbrädan varje gång jag syr. Och när nålen går av och man plötsligt upptäcker att just sådan nål hade man inte fler av. Att sticka knapphål.

Skaparstigen sa...

Jag gillar inte heller att sy ihop mina virkade grejer. Det är i den fasen som jag önskar att man hade en assistent som tog över så att man kunde ge sig på nästa projekt istället.
Sen håller jag med Klockarbarn om att rita upp och klippa ut mönster och tyg också är motigt. Det kunde assistenten också gärna få göra.
Garnnystning och trådfästning är också jättetråkigt, men om jag har mycket sånt så har jag faktiskt redan en person att överlämna till: nämligen mormor.

Heimlaga sa...

...visserligen ett annat område, men att diska bort efter att man bakat...

Lotta Sultan sa...

Ja! helst efter bullar.
degkrokarna är dom värsta!